اللهم انصر إخواننا في فلسطين ❤️🇵🇸🇵🇸

التعليم العام

النظام الجديد لامتحانات الثانوية .. يثير الرعب في البيوت

متابعة – سيد جاد – مني إسماعيل:

ردود فعل واسعة.. أثارها انفراد “الجمهورية” بتفاصيل النظام الجديد للثانوية العامة والذي يتضمن عقد الامتحانات اون لاين علي ان تكون اجابات الطلاب باستخدام التابلت..

رحب عدد كبير من اولياء الامور عبر شبكة الفيس بوك بالمقترح واعترض عدد اكبر بعد ان دخلوا في نقاش واسع عبر الصفحات الفيسبوكية والجروبات المختلفة وأهمها حملات نبني بلدنا بتعليم ولادنا ولا للتعريب و “رافضوا” النظام الجديد للثانوية العامة وثورة امهات مصر ومنهجكم باطل.. وتحيا مصر بالتعليم وغيرها.

في جروب “منهجكم باطل” وبعد ان شير مجدي مدحت ادمن الجروب الخبر الذي انفردت به الجمهورية طلب من اولياء الامور واعضاء الجروب التعليق بموضوعية ودون الاساءة لأي مسئول أو شخص من الاشخاص.

قال أحمد مروان في تعليق: ده اساس ان احنا عندنا اكبر شبكة نت وعندنا امكانية ان كل طالب عنده تاب؟! مضيفا: لاحول ولاقوة إلا بالله منه لله هيضيع جيل وهنكون كبش الفداء وحقل تجارب!!
واكتفي ابو بكر عزوز وفاطمة محمد بنشر كلمة “لا” فقط.

بينما علقت منار عبدالرؤوف متسائلة اون لاين ايه؟ وتابلت ايه؟ انتم بتتكلموا عن مصر ولا اليابان؟!
قالت ماجدة النمر ان هذا النظام ممكن يطبق من المرحلة الابتدائية لتدريب التلاميذ عليه.. لكن ان يطبق علي طلاب الثانوية مرة واحدة فهذا ظلم لمن لايملك كمبيوتر أو تابلت أو حتي تليفون محمول حتي الان!!

أما ايمي محمد فتعجبت قائلة.. انت عامل زي اللي ما بيعرفش يعوم وعشان يعدي البر الثاني ركبوه مركب.. وجم في نص المسافة قالوله كمل عوم!!

وتهكمت “فتافيتو” قائلة ان طلبة المدارس اللي معامل الحاسب فيها هي الراعي الرئيسي للاجهزة البايظة والفئران والابراص.. هم من سيمتحنون بالتابلت!!

بينما هاجمت دينا الحاج المعترضين قائلة: اللي مش عاوز نت وتابلت عاوز ابنه يغش ويطلع دكتور فاشل برضه يهدها فوق دماغنا.. فوقوا بقي واتطوروا شوية بلاش تخلف وكلمة “لا” لكل جديد!!
واتريقت مروة محمود متسائلة: هما عارفين يكتبوا الاجابة علي الورق عشان يكتبوا علي النت.. بلا نيله!!

قالت ايناس صلاح: أي طالب يمكن ان يمتحن بالنظام ده؟! لازم الاول يدربوا الطلبة اللي عمرهم مامسكوا تابلت ازاي يستعملوه ويحلوا امتحان عليه!!

وفي جروب رافض نظام الثانوية العامة الجديد علقت جومي دودي قائلة: اون لاين ايه وتابلت ايه.. ارحمونا.. النت بيفصل في البيت اللي عنده راوتر خاص.. فما بالكم بضغط النت لو جميع ابناء الجمهورية بيمتحنوا في وقت واحد؟! السيستم مش هايقع.. والنت مش هايفصل!!

في مجموعة اخري قالت اميرة راشد حسبي الله ونعم الوكيل في المسئولين عن التعليم واصحاب الافكار الخزعبلية مؤكدة ان هذه الفكرة لن تقبلها القيادة السياسية مثلما رفضت اختراع المدارس اليابانية!!

توقعت فاطمة السعيد ان تتراجع الوزارة عن هذه الفكرة مؤكدة انها “فنكوش” لكن ما يدعو للحزن ان العملية التعليمية في الفترة الاخيرة فشلت كلية بين وزير يخرج القرار بصعوبة بالغة ووزير يطل علينا كل ساعة بقرار ثم يطل مرة اخري ليلغيه او يتنصل منه .. لكن السؤال بقي: أي مستشار من المستشارين صاحب هذه الفكرة النيرة.

اضاف مجدي مدحت: انا رأيي في التصحيح الالكتروني انه ها يبقي فيه مهازل كبيرة.. عشان اكيد 600 الف طالب لو فيه سؤال مقالي واحد هتلاقي 600 الف اجابة مختلفة… والكمبيوتر مبيهزرش وما عندهوش يا اما ارحميني!!

تعجبت مني عجوز قائلة: حسبي الله ونعم الوكيل.. مش عارف ادعي عليهم بايه ولا ايه.. هم مصريين يجربوا في بتوع الثانوية العامة ليه.. حرام عليكم سيبوا العيال في حالها!
في جروب صوت ديوان التربية والتعليم التي تديرها فاتن محمود التي نشرت الخبر كان اطرف تعليق من نصيب عادل امين الذي قال: ان الثانوية العامة عاملة زي العيد الصغير كل سنة نشتري لها ثوب جديد!!

واكتفت ليلي صبح بالقول: منظومة ظالمة!

وفي جروب الواتس.. ادعم د.طارق شوقي قالت مني أبوغالي: ان نفكر في التطوير فهذا أمر جيد جدا.. لكن لابد ان نختار هنبدأ مع مين.. مش ممكن طالب اتعود علي الحفظ والتلقين طول عمره واجي في سنة مهمة زي دي واقوله جرب تعمل كدة!!

بينما قالت علياء الجميلي .. اعتقد قبل ان نقرر ماذا نفعل.. علينا ان نعرف الوضع الحالي ايه.. لان الكلام كثير ومحدش فاهم حاجة.. وموضوع الثانوية ملف خطير فوق الوصف والدخول فيه انتحار بشتي المقاييس ويحتاج دراسة متأنية.. وتجارب فعلا مطبقة علي ارض الواقع.

اكدت نجاة رؤوف ان فكرة نظام الامتحانات الجديد للثانوية العامة بانه عبر النت اون لاين ماحمي الطلبة من مهازل التصحيح الورقي وضياع الدرجات.. لكن فيه خطورة لو حصل عطل الكتروني اثناء الامتحان مثلا.. فصل شحن.. أو حصل عطل في التاب أو في شبكة الانترنت.. ما هو الحل حينئذ؟!

تساءلت علياء الجميلي هل التجربة ستنجح؟ هل لها جدوي علي الطالب؟ هل المعلمون راضون عن هذا البعبع؟ ولماذا لا يناقش بحوار مجتمعي لجميع المنظومة كاملة من أساتذة تربويين وأولياء أمور ومعلمين والوزارة بحيث يكون جميع الأطراف علي طرابيزة حوار واحدة لتبادل الحوار ومناقشة الأفكار له هذا لصالح المنظومة التعليمية أم سيؤدي إلي كارثة بشتي المقاييس لأنه مبهم المعالم وفي صدور أولياء الأمور مرارة ووجع هل أولادنا فئران تجارب كل وزير بمشروع يجرب في ولادنا؟!

أضافت هذه مرحلة مصيرية لا يمكن التلاعب في مشاعرنا حتي المعلمين لديهم مخاوف شديدة.

أوضحت أن المخاوف كثيرة جدا ويوجد حالة من الهلع والرعب لدي الناس أولا لاستخدام التكنولوجيا المطلقة بهذه التجربة والاستغناء عن بعض الأمور ومنها العنصر البشري ونحن غير مؤهلين لهذه الخطوة ولا مستعدين لوجود عوامل مؤثرة مثل سرعة وبطء الإنترنت وهل يمكن تدريب الطلاب علي التابلت.

أشارت إلي أن التجربة الجديدة تحتاج تدريب الطلاب من بداية المرحلة الإعدادية بوقت كافي لتدريبهم وليست في سنة مصيرية بهذا الشكل أرجو نداء عاجل يفيض بدموع أولياء الأمور ويترجون الوزير انظر لنا نظرة رأفة وعطف كأب ولادنا مش حقل تجارب!!

روابط نرشحها لكم

لقرار التقويم الشامل اضغط هنا

لتحميل الكتب المدرسية اضغط هنا

لتدريب ترقية المعلمين اضغط هنا

للإطلاع على أخبار محافظتك اختر المحافظة من الجدول

القاهرة

الإسكندرية

الشرقية

الجيزة

الغربية

المنوفية

القليوبية

البحيرة

كفر الشيخ

البحر الأحمر

الوادي الجديد

السويس

أسوان

أسيوط

قنا

سوهاج

الفيوم

المنيا

شمال سيناء

جنوب سيناء

بني سويف

بورسعيد

الدقهلية

مطروح

الأقصر

دمياط

الإسماعيلية

إظهار المزيد

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق

تم إكتشاف مانع الإعلانات في متصفحك

برجاء تعطيل مانع الإعلانات لتصفح الموقع بشكل أفضل وكذلك دعم الموقع في الإستمرار، بعد التعطيل قم بعمل إعادة تحميل (Refresh) للصفحة