اللهم انصر إخواننا في فلسطين ❤️🇵🇸🇵🇸

التعليم العام

خطوة بخطوة .. تعرف على خطوات تدريب المعلم المساعد بمسابقة 30 ألف معلم

مسابقة

كتب / مغازي غنام

أنا اتصلت دلوقتي بمدير الفرع الرئيسي للأكاديمية المهنية للمعلمين بالقاهرة .

وسألته عن توضيح الخبر اللي نشرته الأكاديمية علي موقعها الرسمي بضرورة التسجيل للتدريب في الأكاديمية للحصول علي شهادة الصلاحية اللازمة للتثبيت والترقي لدرجة معلم .

**********************************

1 – قال احنا فعلا نشرنا خبر علي الموقع الرسمي ، وبعتنا فاكس لكل الفروع في مختلف المحافظات للبدء في تدريب كل المتعاقدين علي درجة معلم مساعد ، ومنهم ال 30 الف معلم مساعد .

2 – قولتله في ناس راحت سألت في الفرع قالوا التدريب ده للناس المتخلفين فقط عن التدريب اللي أخدناه قبل استلام العمل .

قال لأ طبعا ، قال التدريب ده مختلف عن التدريب اللي انتم أخدتوه قبل استلام العمل ، لأن التدريب اللي أخدتوه قبل كده كان تدريب استثنائي وكان خاص بال 30 الف معلم فقط ، وكان اسمه دورة تأهيل تربوي للمعلم المساعد لاستلام العمل ، وكان تدريب مجاني .

3 – أما التدريب ده تدريب للحصول علي شهادة التطبيقات التربوية ( شهادة الصلاحية ) اللازمة للترقي والتعيين علي درجة معلم ، والتسكين علي الكادر ، وده تدريب بمبلغ مالي وقدره 280 جنيه ، ولازم كل الناس تاخده عشان تترقي لمعلم .

4 – وقال تم فتح باب التقديم والتسجيل للحصول علي شهادة التطبيقات التربوية ، من تاريخ الإعلان وحتى يوم 8/9/2016 . أي قبل عيد اﻻضحى ، وذلك لعمل حصر لعدد المتقدمين في كل فرع من أجل تجهيز القاعات للبدء في التدريب في شهر 10 ان شاء الله ، وسيستمر التدريب طوال عام 2017 ، الي ان يتم الانتهاء من تدريبنا جميعا ، لأن عددنا كبير .

5 – بعد الانتهاء من التسجيل سيتم بدء التدريب ابتداءً من يوم 9/10/2016 .

6 – التدريب هيكون علي دفعات متتالية ، علي حسب الأعداد المتقدمة للتدريب ، وعلي حسب الظروف المتاحة والأماكن الخالية وعدد القاعات المتوفرة في كل فرع من أفرع الأكاديمية ، يعني في ناس هتبدأ تدريب في شهر 10 وفي ناس هتتدرب بعدهم …إلي أن يتم الانتهاء من تدريب كل المتقدمين قبل تاريخ التثبيت الخاص بنا وهو شهر سبتمبر 2017 .

7 – المطلوب حاليا ان كل ال 30 ألف ، عليهم التوجه لفرع الأكاديمية المهنية في المحافظة التي يعمل بها ، لتسجيل اسمه لكي يتم تدريبه بعد انتهاء فترة التسجيل .

8 – بعد التسجيل ستنتظر ميعاد التدريب ، وبعد التدريب هتاخد شهادة من الأكاديمية تفيد اجتياز دورة التطبيقات التربوية ، والاحتفاظ بهذه الشهادة لتقديمها مع باقي الأوراق المطلوبة للتثبيت ، مثل شهادة ال icdl وشهادة محو الامية .

9 – ميعاد وتاريخ التثبيت والترقي لدرجة معلم ، الخاص بال 30 الف هو 30/9/2017 .

10 – الأوراق المطلوبة للتقديم للتسجيل :
( صورة البطاقة – جواب من المدرسة التي تعمل بها أو افادة انك علي رأس العمل – صورة العقد – صورة صحيفة أحوال الكترونية معتمدة من الادارة )

11 – التسجيل والتدريب هيكون في محافظة التسكين ، وليس محافظة الاقامة .
لأن التدريب ده مختلف عن التدريب اللي اخدناه قبل استلام العمل ، و بيطلب منك صورة من العقد ، وصورة صحيفة أحوال الكترونية معتمدة من الإدارة ، وجواب من المدرسة اللي انت شغال فيها .
وبيشترطوا ان تكون بتعمل في نفس المحافظة اللي هتتدرب فيها .
زي ما محافظة كفرالشيخ عملت قبل كده واشترطت أن يكون المتقدم ممن يعمل داخل محافظة كفرالشيخ وليس خارجها .

12 – بالنسبة للناس اللي هترجع محافظتها ، تستني لما ترجع محافظتها الاول ، وتستلم في المحافظة الجديدة ، وبعد كده تبقي تروح تقدم في فرع محافظتها الجديدة ، لان لسه التسجيل مستمر حتي يوم 8/9/2016 ، وهتكون كل الناس اللي بتنقل خلصت نقل واستلمت في المحافظة الجديدة .

إظهار المزيد

عبدالله العزازي

مدير التحرير .. باحث بالدراسات العليا قسم التربية الخاصة

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق

تم إكتشاف مانع الإعلانات في متصفحك

برجاء تعطيل مانع الإعلانات لتصفح الموقع بشكل أفضل وكذلك دعم الموقع في الإستمرار، بعد التعطيل قم بعمل إعادة تحميل (Refresh) للصفحة